Komrad

Jan 9, 2010

ALLAH

09/01/2010

Assalamualaikum.

Pagi ni aku bangun lewat sikit...letih byk IA kena redo.xper la dh jd budak IB ni, terima je la nasib.
Then, aku usha The Star Online. Wah, byk pula cerita psl isu2 agama yg makin menjadi2 ni. Mula2 psl kalimah ALLAH yg penggunaannya dibenar dlm sebuah majalah penerbitan Christ-ian oleh pihak mahkamah. Well,aku xtau sgt kalau pasal perundangan ni.

Tup tup, semalam kecoh pula psl 3 gereja kt Klang Valley kna bom. Ntah apa nma gereja tu aku pun x ingat. Dorg no bodoh betol la tahap cipan. X pernah masuk sekolah ke, belajar Pendidikan Agama ISlam. Dalam Islam sndiri dh kata, org Islam kena hormat kat rumah ibadat agama lain, x kira la gereja ke, kuil ke, tokong @ tapikong ke, candi ke dan banyak lagi. Biarkan mereka beribadat dgn aman. Rasulullah SAW sendiri pernah kata (betulkan kalau aku silap), kalau pergi perang jgn bunuh kanak2, perempuan dan org tua, jgn bunuh binatang ternakan, jgn musnahkan tumbuhan dan jgn rosakkan rumah ibadat

Berbalik kpd isu penggunaan kalimah ALLAH ni, mula2 dlu mmg aku setuju dibenarkan guna. Alasan? Yela, sbb bila pikir ALLAH ni Tuhan sekelian alam. Tp bila aku pikir2 balik, aku rasa kalimah suci ni kurang sesuai digunakan oleh agama2 lain terutama di Malaysia ni. Alasan?

1. Malaysia ni 1 negara multi-racial. So, paham jela bila kalimah ALLAH suka2 ja digunakan apa jadi?

2. Umat Islam kat Malaysia ni mmg ramai, tp ramai yg Islam pd nama je. Kalau ada pun iman, mungkin nipis mcm kulit bawang. So, takut terkeliru dgn permainan licik musuh Islam dan keluar dari Islam.

3. Kalau pihak Christ-ian dibenarkan guna kalimah ALLAH, lagi senang la dorg nk cucuk jarum kat org Islam.

Dlu aku ingat lagi, aku pernah berdialog dgn sorg pastor Christ-ian psl ketuhanan. Aku tanya dia knapa dia percaya Trinity, 1 konsep 3 in 1 (mcm milo); Tuhan Bapa, Isa dan Rohul kudus (Jibril). Then, dia crita la mcm2 yg aku sndiri x paham, sbb off topic. Dia tnya aku pula, knapa xnak percaya Trinity. Aku jwb, sebab aku org Islam.

Then, aku guna 1 perumpamaan. Ada 1 batang rokok yg dah dibakar sbb dia mmg Hisap rokok. Ada api rokok, batang rokok dan filter rokok. Aku tanya dia,apa bnda ni? dia jwb rokok. Aku tunjuk kt api rokok dan tanya dia apa benda tu. Dia ckp api rokok. Aku tunjuk batang rokok, dia ckp batang rokok, aku tunjuk filter, dia ckp filter. Aku tnya dia lg, bolehka kita ckp api rokok ni sbg sebatang rokok. dia ckp x boleh. Begitu juga bahagian batang rokok dan filter. Then, aku ckp lagi, smala mcm konsep Trinity. Mcm mna kita mau ckp Tuhan bapa, Isa dan Rohul Kudus sebagai 1 yang sama.Muka dia aku tgk dah berubah. Lepas tu, dia x mau ckp apa2. aku pun malas nk tnya kenapa.



Yang pasti, UMAT ISLAM sekarang ni mmg kena ujian yg dahsyat. Ujian AKHIR ZAMAN
KIAMAT DAH DEKAT

1 comment:

  1. inilah natijah tauhid uluhiyah dan rububiyyah.
    orang kafir pon mengaku Allah Tuhan, tp tak sembah Tuhan, menyekutukan Tuhan, meletakkan sifat2 yang bukan bagi Allah,

    maka smuanya pon sbenarnye bukannya Allah.
    maka mereka sebenarnya bukannya menyembah Allah.
    sembah apa, aku tak tau.
    yang aku tau, Allah bukan spertimana milo 3in1.

    ReplyDelete

Sebarang masalah?