Komrad

Jul 24, 2011

Soalan Paling Segan Nak Jawab

Assalamualaikum WBT

Salam 1 Dunia

Entah kenapa 2,3 hari ni rasa nak tulis entry blog ada tapi tengah semangat nak tulis tu tiba-tiba idea tak datang-datang. Pikir punya pikir pun tak dapat juga idea nak tulis apa. Boleh je aku nak tulis pasal benda-benda melampau disertai gambar-gambar menjolok mata tapi maaf, itu bukan stail aku.

Time tengah baca pasal Male Reproductive System, tiba-tiba aku teringat la pula pasal ada la sorang member budak International yang tanya satu soalan yang entah kenapa rasa janggal untuk dijawab. Mungkin pasal pikiran ketimuran masih menjadi taboo bagi aku untuk membincangkannya bersama dengan seks yang berlawanan dari aku kot.
"You are a Muslim right? Have you been circumcised? I heard that Muslims are obliged to be circumcised."
 Lebih kurang macam tu la dia tanya time kitorang tengah lepak kat Coffee Heaven. Yang bertanya ni pula sorang minah dari Germany yang aku rasa dia ni Christian. Seriously, masa dia tanya tu aku memang terdiam taktau nak jawab macam mana. Rasa malu pun ada tapi itulah, taktau kenapa tiba-tiba rasa malu. Mujur tak tersedak minum kopi tu, kalau tak habis tersembur minah tu. Aku pun jawab la dengan teragak-agak,
"Errr, yes I did. It's true that for Muslim it's obligatory but I think it's just for men. For women, there are some differences in opinions about it. In Islam we call it as khatan or khitan."
 Lepas tu dia tanya lagi kenapa kena sunat/khatan ni. Aku pun jawabla dari apa yang aku pernah baca, untuk kebersihan. Mujurla juga dia ni budak Medicine juga, so senangla nak bincang benda ni sama-sama. Aku ceritala, yang kena potong tu kulit yang tutup (foreskin/prepuce) glans penis (kepala zakar). Kenapa untuk kebersihan? Sebab untuk orang yang tak bersunat, nanti akan ada pembentukan smegma kat bawah kulit tu. Ianya normal la, cuma mungkin kadang-kadang agak berbau. Lepas tu aku kata la juga, ni untuk tujuan kosmetik juga dan spontan minah tu tergelak. Aku pun gelak sekali la.

Dia tanya lagi,
"Wasn't it hurt? I mean, after the removal of the foreskin."
 Aku jawab,
"No, before that they would anesthetized us and I think that was painful, because they directly injected into the shaft. But sooner after the effect anaesthesia disappear, then it would start to be painful."
Macam-macam lagi dia tanya kat aku, dan mungkin sebab aku dah makin selesa jadi hilangla rasa malu dan kekok nak bincang benda macam ni. Dan aku sangat respect kat dia sebab cara dia bincang sangat profesional. Dia kata dia minat nak tau pasal female circumcision pasal apa yang dia banyak baca, kebanyakannya kata female circumsion ni tak baik untuk perempuan. Nak juga dia tanya aku tapi aku kata aku tak tau sangatla apa Islam kata pasal female circumcision ni.

Selamba je main PSP. Sumber: Fafarafa's Stories

Rasanya tu sajala entry aku kali ini. Untuk tambah lagi info pasal khatan ni tak kira lelaki atau perempuan, boleh klik kat link ni:

http://fiqhmedic.wordpress.com/2008/08/20/hukum-khatan-lelaki-wanita/
http://drpakar.blogspot.com/search/label/khatan

Salam
Peace No War!

*Ayat perbualan di atas bukanla 100% seperti dialog asal, cuma mungkin 95% asli dan diubahsuai sedikit untuk memudahkan pembaca faham*

No comments:

Post a Comment

Sebarang masalah?