Komrad

Aug 12, 2011

Pengemis mengemis

Assalamualaikum WBT

Salam 12 Ramadhan sedunia

Kali ini aku nak cerita pasal isu pengemis. Aku nak tulis sebab aku baru terbaca entry Mazidul Akmal Sidek yang sekarang tengah attack golongan pengemis kat Malaysia. Dan orang Malaysia ni pula memang terkenal dengan sifat pemurahnya nak bagi sedekah kat pengemis sampai dulu pernah ada berita pasal pengemis ni ada kereta BMW.

Tapi ramai juga yang taknak layan pengemis ni. Mungkin sebab dorang pernah tertipu segolongan pengemis ni kot. Yela siapa tak hangin bila pagi ni kita nampak dia mengemis, petang nanti dia tengah shopping kat Pavilion kan?

Bila cakap pasal pengemis, selalu orang akan cakap macam ni (atau lebih kurang macam ni)
"Alah, buat apa nak bagi duit kat dorang? Tu nak menipu je tu. Entah-entah kat rumah ada Ferrari 2,3 biji."
"Makcik bukan apa, memang nak bagi duit kat dorang tapi banyak dorang ni orang asing. Tu yang tak berkenan tu."
"Liyana (bukan nama sebenar) memang nak bagi sedekah kat pengemis ni bang, tapi lepas tu Liyana nampak dorang guna duit tu nak beli arakla, main judi la."
Itu antara jawapan klise yang diberikan. Well itu hak dorang la untuk tak bagi duit kat pengemis yang mengemis tapi aku ada pendapat yang lain sikit dari dorang.

Kredit kepada: DeviantArt
Aku tak kisah la pengemis tu nak buat apa pun dengan duit yang aku bagi kat dorang atau pun dorang dah kaya hasil pendapatan mengemis. Kalau dorang beli arak atau main judi pun, lantakla dorang. Itu soal dorang dengan Allah. Siapa suruh pergi beli benda macam tu atau main judi? Ada orang cakap takut nanti terlibat saham dosa sekali dengan pengemis yang jenis kaki botol atau kaki judi ni? Yeke? Setau aku, bila kita dah bagi duit kat orang, tu dah jadi hak dorang.

Lain cerita kalau terang terang dia minta duit macam ni,
"Brader, gua nak duit sikit boleh? Gua dah gian nak beli pil kuda la."
 "Encik, tolongla bagi saya duit sikit. Saya nak pergi beli itu nombor 4D."
Erk, sekadar gambar hiasan.
 Yang ni memang sah sahla tujuan dia nak mengemis sebab nak buat benda tak elok. So, memang aku tak kan layan la sebab kalau bagi juga memang nanti Malaikat belah kiri tu la yang nak menulis, bukan belah kanan.

Jadi bagi aku, memang takde masalah la untuk aku bagi duit/sedekah kat pengemis ni asalkan dia tak terang terang minta duit nak buat benda tak elok. Tapi kadang-kadang aku terpikir juga, kena beragak la juga kalau nak bagi sedekah kat pengemis ni. Kalau dah muka gangster macam nak makan orang tuh, memang 2,3 kali jugala aku pikir nak bagi ke tak. Manala tau, dia demand lebih pula kan. Bila tak bagi, haa mula nak tunjuk samseng. Ada weyh pengemis macam ni.

Lepas tu kena tengok tempat juga, kalau tempat tu memang sah sah ramai orang miskin dan ramai sangat pengemis pun susah juga. Aku pernah dengar cerita entah kat India ke Indonesia yang cakap kalau sekali kita duit kat sorang pengemis, nanti pengemis pengemis lain menganggotai Persatuan Pengemis Jalanan Setempat pun nak minta duit dari kita juga. Tak tau la betul ke tak, tapi agak agak kalau betul mau semput aku kena kejar pengemis yang ekstrim macam tu.

Okaylah, itu saja kot bebelan aku untuk kali ni. Selamat menjalani ibadah puasa semua.

*Marilah kita perbanyakkan sedekah. Taknak sedekah kat pengemis, baik kita sedekah kat tabung masjid.*

Sedekah tabung masjid, baru tak was was. Kredit: Blog Sampaikan Walau Satu Ayat

No comments:

Post a Comment

Sebarang masalah?