Komrad

Jul 24, 2009

Cabaran bagi seorang Muslim masa kini

Alhamdulillah selepas sekian lama akhirnya dpt juga aku meluangkan masa utk menambahkan coretan dlm blog ini.

Melihat kpd title di atas, aku ingin menyentuh beberapa perkara yg bagiku sedikit sebanyak telah lari dari landasan Islam yg sebenar. Akhi Izzat Deedat (1 kelas dgn aku) telah mengkhabarkan kpd ku tentang 1 'muzakarah' yg akan diadakan kelak bg membincangkan tentang English Carnival baru2 ini.

Maka aku dgn berbesar hati menerima tawaran beliau tersebut (mcm offer berlakon pula) utk kepentingan warga Muslimin Muslimat KMS sekelian. Oleh itu, aku mula memikirkan tentang perkara2 yg perlu diambil perhatian berkenaan dgn English Carnival tersebut.

Sebenarnya perkara2 yg sememangnya "kurang betul" mengikut pandangan Islam banyak berlaku dlm karnival tersebut. Hal ini aku dpt perhatikan sejak mula lagi iaitu semasa aku menjadi Facilitator utk Ice Breaking. Para peserta diarahkan utk mendptkan kertas2 yg tertulis nama mereka dgn keadaan kaki mereka diikat bersama (jantina yg sama). Masing2 kumpulan bekerja keras utk mendptkannya sehinggakan batas lelaki perempuan dilanggar dan cukup memalukan bagiku, sehinggakan pd 1 ketika aku sedang berdiri di 1 sudut, aku dirempuh oleh sekumpulan peserta perempuan dari belakang. Mujur sempat mengelak.

Seterusnya "kemungkaran" yg paling jelas terjadi ketika hari terakhir karnival. Terdapat segelintir peserta yg mendedahkan yg x sepatutnya (aurat maksudku), dgn keadaan tapak booth yg kelihatan menjadi tapak Wild Party di mana mereka menari, bergelek sakan bagai lupa kiamat semakin dekat. Aku hanya mampu menggeleng.

Islam tidak melarang umatnya berhibur. Hiburan itu perlu bagi seorang manusia normal asalkan ianya tidak melanggar batas2 syarak.

akan bersambung...

No comments:

Post a Comment

Sebarang masalah?