Komrad

Aug 25, 2010

Kenangan Ramadhan

Assalamualaikum

Salam 1 Malaysia

Hari ini dah masuk hari ke-15 umat Islam di Malaysia berpuasa...sedar tak sedar dah setengah bulan puasa, ye dok! Dan aku macam biasa duduk di rumah jadi suri rumah sepenuh masa; kemas rumah, basuh baju dan yang sama waktu dengannya...

Dulu aku ada plan nak bisnes jual chicken wing time bulan puasa ni tapi tak jadi sebab kekurangan dana. So, simpan sajala hasrat di hati...

Ramadhan di rumah sorang2 (waktu siangla sebab mak abah aku pi kerja, adik2 pi sekolah) sangat bosan...tetiba teringat kenangan puasa kat KMS dulu, ya KMS...kenapa KMS? Sebab kat KMS aku rasa bulan puasa sangat best walaupun makanan buka puasa takdela semewah macam kat MRSM dulu...

Aku ingat lagi, bila masuk bulan puasa je, setiap period untuk subjek akan dipendekkan 5 minit. Kalau tengok memang sikit je 5 minit, tapi bila accumulate semua memang banyak jadinya...jadi dapatla balik awal dan meneruskan misi tidur dengan bergaya di atas katil yang setia menunggu. Kelas PREP rasa malas sekali nak pegi...dan memang selalu ponteng pun kecuali BIOLOGI....

Bulan puasa juga best kalau dapat berbuka puasa di luar kolej....err, maksud aku berbuka di tempat lain selain DS yang indah permai itu...masing2 kelas nak buat buka puasa kat Raudhah la, kat Seremban 2 la, kat Bistro la dan macam2 lagi tempat tidak terkecuali Man Tom Yam dekat Masjid Ampangan.

Bulan puasa juga, mesti ada tadarus Quran yang dah dibahagikan mengikut kumpulan Usrah. Tapi yang tak bestnya, sekerat je anak2 buah usrah yang turun....adoyaii....tapi lantak dorangla....siapa nak pahala lebih dipersilakan turun ke surau dan mengaji sesama.

Bulan puasa juga ada solat terawih...dan aku memang masuk dalam list untuk jadi Imam dulu. Aku buat la juga...1 peristiwa kelakar time terawih ni dulu time Ciko baca 1 rakaat 1 ayat Surah Al-Ikhlas selepas Fatihah....mak aih, memang kelakar nasib baik aku tak tergelak....

Itula antara benda yang jadi time Bulan Puasa Ramadhan kat KMS dulu...memang sangat rindu dengan masa itu...

1 comment:

  1. "Bulan puasa juga ada solat terawih...dan aku memang masuk dalam list untuk jadi Imam dulu. Aku buat la juga...1 peristiwa kelakar time terawih ni dulu time Ciko baca 1 rakaat 1 ayat Surah Al-Ikhlas selepas Fatihah....mak aih, memang kelakar nasib baik aku tak tergelak...."

    I remember that incident....one of the few times that I went down to the surau untuk tarawikh, dapatlah Ciko sebagai imam. Sebenarnya saya cukup suka jika Ciko jadi imam; cara lafazan dia memang berbeza daripada orang lain, dan ayat2 yang dipilihnya juga lain daripada yang lain. (I mean this in a good way.)

    ReplyDelete

Sebarang masalah?