Komrad

May 9, 2011

Ujian Hati

Assalamualaikum WBT

Salam 1 Dunia

*Entri ini menggunakan kata ganti diri "Gua" untuk "Saya"*

Tak lama lagi gua nak exam. Gua study punya study tapi lama-lama gua rasa macam gua tambah bodoh. Kenapa bodoh? Sebab gua rasa banyak lagi gua tak tau dan sebab tu gua perlu study.

Takpe, problem study ni cerita lain sebab gua tau gua memang akan study walaupun terpaksa. Tapi ini kali gua ada problem sama hati gua. Bukan masalah medikal related macam cirrhosis mahupun hepatitis A, B, C dan sebagainya tu, tapi hati gua tak tenang la.

Muka gua memang ada orang kata macam samseng kelab malam takpun kaki pukul mahupun tukang tarik kereta. Tapi lu orang tak tau dalam hati gua ada taman. Ya, gua pun manusia bai! Mestila ada perasaan.

Gua pun tak tau la nak salahkan siapa. Nak salahkan pihak yang terlibat tak boleh sebab salah gua juga layan sangat benda macam ni. Salah hormon? Tak boleh sebab nanti Tuhan tarik balik nikmat ada hormon tu merana seumur hidup gua takde perasaan.

Gua pikir punya pikir, ni mesti Tuhan nak tunjuk kat gua yang gua ni selalu lupa kat Dia. Waktu susah memang tak tinggal solat sunat, baca Quran, zikir. Tapi bila sudah selesa mulala perangai melalut tak tentu hala. Manusia manusia.

Tapi gua yakin, ni semua mesti ada baiknya. Siapa tau kan? Entah-entah besok gua dapat penuhkan kuota "4 orang yang terpilih" tu. Jadi gua tak boleh la down-down kan? Gua kena kuatkan hati. Gua belajar agama, dan Tuhan ada cakap yang Dia boleh jadi dekat sedekat-dekatnya dengan kita ataupun jauh sejauh-jauhnya dari kita. Dan gua berdoa semoga Tuhan sentiasa bersama dengan gua dan memberikan kekuatan dan panduan hidup.
Sumber: Blog Himpunan Artikel Islam

Sekianla bebelan gua kali ini.

**Tuhan di sini merujuk kepada ALLAH SWT, Tuhan sekelian Alam**

2 comments:

  1. apa, kenapa Allah jadikan untuk kita jangan dipersoalkan...yg pasti setiap kejadian itu ada hikmah disebaliknya..Allah maha mengetahui segala kejadian dari Nya.

    ReplyDelete

Sebarang masalah?