Komrad

Jun 21, 2011

Dunia kacau bilau

Assalamualaikum WBT

Salam 1 Dunia

Bila buka suratkhabar yang bercetak mahupun atas talian, macam-macam cerita sana-sini yang kita jumpa. Hal politik nya dari siang sampai ke malam kepala pening tak cukup tidur. Bencana alam serata dunia memusnah insan dan harta. Perang kecil-kecilan tambah panas ada suara-suara palsu perjuangan macam tiada akan hentinya. Sosial masyarakat runtuh umpama binatang tiada punya adab dan sopan.

Dunia sudah tenat. Tak lama lagi ajalnya kan sampai. Itu semua pun tahu. Tapi ramai butakan mata pekakkan telinga gelapkan hati. Semua cintakan dunia lupa akan hari yang satu itu. Nikmat dunia nampak terus lupa nikmat di sana.

Orang tua orang muda kini sama saja . Si tua sibuk cari duit si muda sibuk habiskan duit. Dua-dua pun lupa pada yang Esa.  Lupa juga kiraaman kaatibin sibuk mencatit di kiri dan kanan. Gelap mata dan juga hati.

Zaman fitnah semua pun lupa. Suka-suka cerita terus lupa azab akhirat. Sana-sini semua cakap main ambil dari entah siapa punya cerita. Kongsi-kongsi dengan semua dalam Facebook, Twitter dan blog, semua dapat saham sekali siapa peduli.

Ini lain pula cerita cakap pasal agama. Ramai pandai bercakap tapi kurang ilmunya. Niat baik tapi malas belajar. Pesong terpusing cakap semua angguk kepala saja asalkan logik. Kitab Suci dan Sunnah terima bulat-bulat tapi sombong tolak ilmu penerang semua. Yang berguru pun kan sesat inikan pula tafsir sendiri-sendiri konon ilmu penuh di dada.

Sekian saja ceritera Si Tukang Karut. Bukan mengarut jauh lagi mencarut. Dunia sudah tua. Mau selamat cari guru belajar ilmu terus diamal. Jangan ditangguh takut tak sempat. Entah-entah Izrail tengah menunggu.



Sekian, harap maaf kiranya ada terkasar bahasa.

Al-Faqir Ilallah Ahmad Safwan bin Idrus As-Sabahi.

No comments:

Post a Comment

Sebarang masalah?