Komrad

Jul 4, 2011

Kami pun manusia

Assalamualaikum WBT

Salam 1 Dunia

Straight to the point, kali ini saya nak membebel pasal ada sepuak orang ni yang entah takde kerja nak dibuat kot sampai nak menghina orang-orang yang pelat R macam saya dan ramai lagi. Walaupun saya dah pernah tulis (di sini)  benda ni tapi saya nak tulis lagi sebagai rasa tak puas hati la dengan puak-puak yang macam tu.

Siapa yang taknak sebut R dengan normal kan? Tanyala semua orang yang pelat R. Semua pun akan cakap nak...saya sendiri pun nak. Tapi dah Allah bagi macam ni, kena terima la dan syukur sebab sekurang-kurang kami masih dapat bercakap dan orang faham apa yang kami cakap walaupun ada sedikit terkurang.

Ada kata pelat R ni boleh diatasi dengan cara melatih lidah untuk bergetar bagi menghasilkan bunyi R yang betul phonetically. Ya, saya akui memang ada yang dapat cakap R dengan sekarang termasuklah adik-adik saya sendiri tapi bukan saya. Saya dah cuba dari umur saya lapan tahun sampaila sekarang. Ramai yang tak tau bangun pagi perkara pertama saya akan buat ialah untuk menyebut R dan perkara yang saya akan buat sebelum saya tidur pula ialah menyebut R juga. Lain lagi masa-masa lain yang saya guna untuk berlatih sebut R. Tapi Allah Maha Mengetahui, mungkin belum tiba masanya untuk saya dapat sebut R dengan sempurna.

Ejekan? Kutukan? Itu merupakan benda biasa yang selalu saya terima dulu. Lagi-lagi hidup dalam satu masyarakat yang mementingkan sebutan R yang kuat macam di Sabah. Ya, saya pernah diejek macam-macam, lepas tu nangis sorang-sorang tapi saya rasa itulah yang menjadikan saya berhati kuat sekarang. Saya sudah puas diejek. Paling teruk, saya pernah digelar mulut kambing pasal tak dapat sebut Bismillah dengan betul.

Masuk KMS, ada orang pertikai boleh ke Imam ni pelat sebab saya selalu la juga jadi Imam Solat. Saya pun tanya la Ustaz Sofi dan dia kata, takde masalah asalkan bacaan saya tu betul tajwid dan alhamdulillah Allah kurniakan saya dengan kebolehan untuk membaca Al-Quran dengan baik. Lagi mengharukan, Ustaz Sofi pernah juga meminta saya beberapa kali untuk menjadi Imam walaupun ketika itu beliau ada bersama-sama saya.

Rasanya tu saja kot bebelan saya kali ini. Mungkin membosankan tapi inilah cara untuk saya sampaikan apa yang memang dah lama saya nak sampaikan. Kepada para pengejek, hentikanlah kegiatan anda semua. Buat apa nak ejek? Bukan kami ada buat salah pun? Bukan kami pernah curi duit, motor mahupun rompak rumah anda? Cuba bayangkan anak-anak anda nanti lahir pelat R juga atau dapat kecacatan lain. Fikir-fikirkanlah.

Peace No War!

7 comments:

  1. sapa olok ko tu??
    cni aku ketuk dahi ny.. hehehe...

    aku dulu pun pelat jgk tp skrg bole suda sebut R wlupun kdg2 ndak btul.. hehehe...

    ReplyDelete
  2. haha, biarla dorang nang...nanti penat diam la dorang tu...

    sekarang aku boleh la sikit2 tp susah mau buat, jd lagi baik aku speaking ja, org nda perasan...hahaha

    ReplyDelete
  3. lek ar bro...hahaha :P
    sy slalu kasi men2 kawan sy sbut R jd L & sbut L jd R..
    tp gurauan sy xbrmaksud mnghina..slalunya disusuli dgn gelak tawa brsama.
    jadi, jgnlah cepat trasa ya. be +ve ^^,

    *sbnarnya sy pn slalu trbelit lidah sbut R&L bla byk yg mau dcakap. huh~

    ReplyDelete
  4. saya pun ade brother yg pelat R and I always teach him to pronounce the R correctly. And he still practicing to pronounce it. but he is very good at giving presentation...mungkin bila ckp banyak2 org tak perasan yg dia tak bleh sebut R

    ReplyDelete
  5. @~NieZa~
    Aku paham beza mcm mana org bergurau dan macm mana org yg memang mngolok...klu yg gurau tu boleh terima cuma ada la batasnya..

    ReplyDelete
  6. @Anonymous
    ya, ada sesetengah org yg wpun pelat tp pandai bercakap, i mean good in giving presentation. cuma kesian la ada org yg mungkin ada bakat tp disebabkan rasa malu, rendah diri, bakat tu jd terpendam.

    ReplyDelete
  7. be yourself and let others keep talking . Their mouth would be tired soon and your passion should never fade .

    ReplyDelete

Sebarang masalah?