Komrad

Nov 15, 2011

Kenangan SPM: Demam Campak

Assalamualaikum WBT

Salam 1 Dunia

Well, sekarang dah masuk minggu peperiksaan SPM. Dan adik aku yang nombor tiga Akmal Idrus tu pun tengah exam juga (hari ni hari kedua). Semoga dipermudahkan semuanya.

Berbalik kepada tajuk yang aku letak untuk entry aku nih, memang semua orang pun mesti ada kenangan SPM kan asalkan dia memang ada ambil SPM. Aku pun ada juga kenangan yang memang sampai bila-bila pun tak akan aku lupa.

Ceritanya macam ni, aku SPM tahun 2007 di MRSM Kota Kinabalu. Huhu, takdela lama sangat dah pun kan? Baru 4 tahun macam tu kot, orang kampung aku bilang "masih fresh lagi" kenangan aku ni. Waktu SPM ni la aku kena jangkitan demam campak. Pergh, memang pahit pengalaman aku nih.

Aku ingat lagi, time tu aku tengah study dengan kawan aku kat dalam bilik dia time hujung minggu. Entah tiba-tiba rasa macam gatal je badan aku ni. Pastu panas sket. Bila tengok ada macam bintik-bintik merah kat dada, leher dengan perut, aku pun call la family kat rumah. Waktu ni memang budak form 5 je yang tinggal kat sana sebab budak lain dah cuti. Family aku pun datang. Mula-mula mama aku ingatkan aku kena ruam panas (heat rash) je tapi aku kata dengan dia yang aku macam nak demam. So, mama aku suruh aku minta sign outing kat warden sebab nak bawa keluar pergi klinik.

Kulit yang nampak macam ada bintik merah/ ruam (Sumber: Wikipedia English)

Pergi klinik, doktor tu kata aku kena demam campak (Measles). Huhu, waktu ni memang aku jadi bingung. Yela, waktu exam macam ni la aku kena penyakit macam ni. Doktor bagi ubat pastu tanya aku nak MC ke tak, tapi aku jawab kat dia yang aku tengah SPM. Pastu aku pun balik asrama. Takut juga aku nanti penyakit ni terjangkit kat kawan lain so aku pun lepak kat bilik lain.

Waktu nak exam, aku bagitau cikgu Homeroom aku, Cikgu Tengku Faiza yang aku kena measles ni. Then dia tanya aku boleh ambil exam ke tak hari tu. Aku jawab aku nak ambil juga. Lepas bagitau pengawas peperiksaan, aku dapat la sebuah bilik istimewa kat luar dewan. Hehe, best ada aircond. Meja pun besar sebab tu meja bulat yang untuk dinner tu. Pastu ada sorang pengawas periksaan yang jaga aku.

Seksa juga nak jawab soalan bila sakit ni. Macam nak nangis pun ada. Yela SPM kan. Rasa mengantuk sebab makan ubat. Pastu badan gatal-gatal. Dan satu lagi aku tak dapat mandi sebab doktor tak bagi. Dia suruh aku lap je badan pakai air suam. Memang merimaskan sungguh. Mujur bilik tu sejuk. Pastu pengawas peperiksaan pula bagi aku extra time sebab aku memang lemah sungguh time tu.

Alhamdulillah lepas seminggu macam tu aku dah tak gatal badan lagi tapi aku mesti terus kena makan ubat takut-takut kalau tak sembuh sepenuhnya. Sempat juga la aku jawab paper Pendidikan Islam, Matematik Tambahan dengan Matematik Moden kat dalam bilik tu. Dan aku dapat juga akhirnya kembali ke dewan besar untuk jawab paper Physics, Chemistry dan Biology. Waktu ni aku masih lagi pening-pening, mengantuk, sakit sendi tapi aku kuatkan hati nak jawab soalan.

Tu la pengalaman aku time SPM dulu. Alhamdulillah syukur sebab walaupun sakit tapi dapat juga la keputusan yang boleh tahan la juga. Rezeki. Disebabkan pengalaman ni la sekarang ni aku selalu hati-hati bila nak ada exam ni. Jaga makan, tak banyak keluar rumah lebih-lebih lagi kat tempat yang ramai orang, pastu tak buat aktiviti yang lasak. Ye la kan, malang tak berbau. Lagi baik beringat sebelum kena orang kata.

Lastly, SELAMAT MENGHADAPI SPM 2011 KEPADA SEMUA CALON. SEMOGA BERJAYA :)

No comments:

Post a Comment

Sebarang masalah?