Komrad

Apr 10, 2012

Drama Hidup: Penyibuk

Assalamualaikum ---- Salam 1 Dunia
_________________________________________________________________________________

Puan J: Eh Kak L, itu hari aku nampak anak kau si Y tu keluar sama boipren dia. Seksi berabis ni sampai nampak lagi pusat dia. Dorang bepeluk-peluk ni aku tengok di taman. Lain macam ni aku tengok.

Puan L: Alaah, biasa la ba itu. Moden kan. Lagipun aku kanal ba boipren dia si S tu.

Puan J: Kau jangan macam itu Kak L. Tegur la anak kau tu. Nanti jadi apa-apa susah kau sekeluarga. Kena rogol ka, lari dari rumah ka, buang anak ka. Malu juga kau nanti Kak.

Puan L: Hissh kau ini J, kenapa ba sibuk sama hal anak aku ini. Pandai-pandai la ba aku jaga anak aku tu. Kau ni teda keraja lain ka mau ambil tau pasal keluarga aku. Kau, kau la. Aku, aku!

Beberapa minggu kemudian...

Encik O: Ayang, ayang tau ka anak si Kakak L tu kena rogol oleh boipren dia semalam? Kecoh ni tadi depan rumah pasal bapa budak tu mengamuk mau pigi tatak itu budak lelaki.

Puan J: Iya ada anak kita si W tu bagitau tadi. Tu la itu hari ada ba ayang cakap sama si Kakak L tapi dia marah ni lepas tu. Cakap ayang ni penyibuk. Sekarang tinguk, apa sudah jadi?
________________________________________________________________________________

Pertama sekali, dialog di atas hanyalah rekaan semata-semata. Tapi rasanya mesti ada yang pernah nampak atau dengar benda macam ini jadi kan? Sekurang-kurangnya di TV.

Realiti sekarang memang macam ni. Tapi bukan semua la. Ramai juga lagi orang yang ambil peduli nasihat orang. Itu bagus.

Yang masalahnya orang-orang macam watak Puan L di atas. Bila kita cakap, nasihat terus ja dia melenting. Entah bukan sakit macam kena penumbuk pun nasihat tu. Terus dicakap kita busy body, jaga tepi kain orang, penyibuk etc etc.

Bila sudah jadi benda-benda buruk, baru menyesal. Itu baru padan muka. Haisshhh maciam-maciam.
________________________________________________________________________________

Demi Masa (1) Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian (2) Kecuali mereka  yang beriman dan yang beramal soleh, dan sentiasa memperingati satu sama lain akan kebenaran, dan memperingati satu sama lain akan sabar (3)

Surah Al-Asr

3 comments:

  1. mungkin aku pun akan marah n x suka jgk lau orang msuk cmpur hal ku tapi lpas tu aku akan pikir balik apa yang orang tu cakap pastu cuba baiki apa yang kurang.. hihi..

    ReplyDelete
  2. tengok keadaan la, kalo hal tu sesuai utk dimasuk campur, mungkin boleh diterima..kalau yg x sesuai tu, agak2la jgk kan hehe

    ReplyDelete
  3. --->Anne Nurain: Ndapala kalau pikir balik, tp kalau boleh kita kena dgr dulu ckp org sebab org lain ja yang nampak kesalahan kita kan.

    --->sutera kasih: biasanya yg hal dimasuk campur tu kalau hal yg kita ada salah silap. tp kalau semua benda pun nak masuk campur sampai hal laki bini susah juga kan :)

    ReplyDelete

Sebarang masalah?