Komrad

Mar 6, 2011

Histology? Anatomy? (Part 2)

Assalamualaikum WBT

Salam 1 Malaysia

(sambungan Part 1)

seperti yang saya janjikan, kali ni saya sambung lagi cerita pasal Histology dan Anatomy. Tapi bukanlah saya nak ajar pasal subjek-subjek ni, nanti orang kata saya ni bajet power pula (eksen org Sabah cakap), nak menunjuk-nunjuk, biasala mentaliti lama dahulu kala. Saya cuma nak cerita pasal ujian ataupun test dalam bahasa kebanyakannya. 


Untuk minggu kedua Summer Semester (walaupun belum summer lagi), saya ada 2 test dan sudah pastila Anatomy dan Histology. Nasib baik jugala selang antara Praktikal Histology dan Anatomy ni jauh (Histo= Isnin dan Anat= Jumaat).

Alhamdulillah, untuk slide test Histology (pasal Endocrine Sytem dan tongue) saya lepas jugala walaupun pada mulanya rasa kurang yakin nak lepas sebab saya pun taktau slide apa yang saya dapat waktu test tuh.  Mula-mula saya rasa slide tu slide Parathyroid gland tapi sebab saya tak jumpa pun chief cell dengan oxyphil cell, saya pun mulala bingung. Kemudian, tetiba saya nampak sesuatu yang nampak macam chromophobes dan acidophils, saya dengan tangan terketar-ketar tulis kat kertas kosong (untuk jawapan) HYPOPHYSIS. Dan sempat lukis 2 sel: acidophils dan basophils walaupun kurang yakin sebab slide tu memang nampak lain dari slide Hypophysis yang biasa saya tengok. Dan alhamdulillah, saya lepas juga la test tu dengan pertolongan Allah SWT.
Hypophysis (Low Magnification)
Cells of Hypophysis


Tapi malang sekali, saya failed untuk test Anatomy. Entahla, padahal kalau kira senang je test tu sebab Prof. Nemcova dah bagi siap-siap slideshow presentation pasal Respiratoy System untuk study awal-awal. Mungkin silap saya juga sebab kuat sangat main kot dan Allah nak uji. Tapi takpa, itu hanya test sebab minggu depan boleh repeat dan paling penting kena ready untuk Final Exam. Test ni penting jugala sebab nak dapat kredit. Kalau tak dapat kredit, tak dapatla ambil exam lepas tu kira fail (gagal) dan bila gagal, kemungkinan untuk dipanggil balik ke Malaysia sangat cerah. 


Itu je la kot serba sedikit saya nak cerita pasal Histology dan Anatomy ni. Susah memang susah, tapi apa boleh buat, ini la jalan yang saya pilih (Allah letakkan saya di jalan ini). Nak tak nak kena juga buat kan? Semoga Allah memudahkan jalan untuk saya dan rakan-rakan menghadapi semua dugaan hidup (pergh, ayat macam karangan Bahasa Melayu SPM)


Salam.

2 comments:

  1. tulislah panjang2 lg dod..
    tercekik2 ak bace..
    haha XD

    ReplyDelete
  2. hahahahahahha....all the best my kazen..

    ReplyDelete

Sebarang masalah?