Komrad

Mar 3, 2011

Sibuk

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Salam 1 Malaysia

Dah lama saya tidak post entry baru. Entahlah, mungkin sebab busy (padahal Summer Semester baru je mula) atau pun malas atau mungkin kedua-duanya sekali. Ah, biarlah bukan penting pun.

Semenjak dua menjak ni (sebenarnya 2-3 bulan ni), saya perasan yang saya memang banyak habiskan masa depan Facebook aka FB. Mungkin sebab tu la kot saya selalu failed topical test ANATOMY, memanjang duduk depan Encik Laptop ni sampai saya rasa kalau beliau mampu bercakap sudah pasti akan cakap dia dah bosan asyik menghadap muka saya setiap detik dan waktu.


Dan disebabkan kekerapan layan FB itu jugala, saya perasan banyak benda kat FB ni; terutamanya pasal post-post member la, notes la dan banyak lagi (tak termasuk request CityVille, PokerVille dan entah macam-macam ville lagi). Satu benda yang saya perasan, ramai juga yang post pasal agama (ni pasal agama Islam, agama lain saya tak perasan sangat pula). 


Kalau difikir-fikir memang bagus kita kongsi pasal agama ni kan? Siapa yang tak setuju saya tak kisah, itu hak masing-masing untuk setuju atau tak. Tapi yang masalahnya ramai juga yang pasal syok sangat nak tekan button share mahupun rajin sangat nak copy paste tuh, ramai yang ter-"share" benda-benda yang kurang sahih. Banyak memang banyak, dari isu salam sampailah kepada isu surat berantai yang kalau kita tak share akan ditimpa malang. Sebab tu la saya selalu la nasihat kat member-member supaya selalulah pastikan sumber benda yang kita nak share tu betul ke tak. Jangan main terjah je. Dusta dalam hal-hal melibatkan agama ni berat kejadiannya.

Lepas tu kan, saya perasan juga ramai member-member yang selalu post pasal hati dan perasaan lepas tu kaitkan dengan Islam terutama junior-junior perempuan saya (maaf cakap tapi ini kenyataan). Kalau yang post pasal cinta Allah dan Rasulullah tu memang patut la juga sebab kita kan orang Islam. Itu sememangnya dituntut dalam Islam. Tapi lain halnya kalau beberapa pihak nih yang asyik post pasal jodoh, kahwin dan perkara-perkara yang seumpama dengannya. Dalam Islam memang digalakkan untuk kita kahwin awal mengikut apa yang saya pernah belajar dulu demi mengelakkan maksiat. Dalil? Cari sendiri sebab dah lama sangat saya belajar pasal ni dulu. Tapi itu pun ada terma dan syaratnya. Bukan main belasah je. 


Bagi saya, sebagai seorang yang masih belajar kalau boleh fokuslah dulu dengan pelajaran terutamanya yang masih lagi dalam Preparation Programs macam IB, A-Level dan sebagainya. Perkahwinan tu besar tanggungjawabnya. Tapi lepas tu, ada pula yang akan cakap; "saya nak elakkan maksiat". Betul, memang betul perkahwinan tu dapat menjaga hati dan kehormatan tapi cuba kita pikir balik. Satu soalan mudah, "CUKUP SEDIAKAH KITA?" Tepuk dada tanya diri sendiri.


Last but not least, satu lagi trend sekarang ni FB dah jadi macam tempat untuk kita nak bagitau semua perkara peribadi kita. Tak salah tapi kadang-kadang kena pikirla kesan kalau kita terlalu nak kongsi semua kat FB. Sebagai contoh, perempuan berebut lelaki/ lelaki berebut perempuan pun nak post kat FB macam artis A dan B tu. Lepas tu memaki tak tentu hala. Memang tak manis la tengok kan ayat-ayat makian nih. Kadang-kadang rasa nak tergelak pun ada dorang nih. Mungkin sebab lelaki makin sikit kot sedangkan perempuan berlambak banyaknya.


Rasanya tu je la kot saya nak membebel kat blog saya nih. Kepada sesiapa yang terasa dengan hasil tulisan saya nih, minta maaf banyak-banyak tapi itulah kenyataan dan saya rasa setiap kita mesti selalu la kan diingatkan sebab manusia ni mudah lupa. Nanti kalau ada masa saya akan update lagi dan minta maaf sekali lagi sebab saya memang malas nak letak gambar dan lepas tu orang akan cakap blog saya bosan sebab tak menarik. Nanti kalau saya rajin saya letakla gambar ok?


Salam, 


Spread the love yo!



2 comments:

  1. facebook ni memang fitnah zaman sekarang kan... sangat banyak keburukan, tetapi sangat banyak juga kebaikan jika dimanfaatkan..

    bro, kalau menghadapi masalah mengawal diri, ada extension chrome boleh bantu, cari StayFocusd.. aku dh try utk hari ke-3..

    ReplyDelete
  2. @Arif
    tu la pasal, memang bahaya Facebook ni kalau salah guna. Mungkin ni la salah satu fitnah akhir zaman. Harap-harap kita dapat gunakan Facebook ni dengan bijak la kan.

    Thanks, nanti aku cari extension tu...bahaya juga addict dengan benda-benda siber nih.

    ReplyDelete

Sebarang masalah?