Komrad

May 27, 2011

Memang stress

Assalamualaikum WBT

Salam 1 Dunia

Akhirnya dapatlah juga gua menulis menambah entry di blog gua ini. Hidup sebagai student ni memang sangat stress lagi-lagi bila dapat duit dari orang suruh lu study lepas tu kena bayar balik seciput je (insyaAllah 1%).

Gua bukanlah nak mengeluh ke apa, cuma dah gua ni pun namanya manusia biasalah ada juga mengeluh. Exam yang dah dekat tapi gua rasa macam gua ni makin banyak study makin bengap otak. Kenapakah? Sebab gua baru sedar banyak lagi gua tak tau dan sebab tu gua tak boleh main-main.

Lagi gua stress, gua masih sangkut lagi test untuk Central Nervous System (CNS) untuk Neuroanatomy. Menghadap Dr. Nemcova yang nampak sangat psiko disebabkan kejaguhannya sebagai Neurosurgeon suatu ketika dahulu, memang serius gua cuak bila oral test dengan dia. Dengan ayat klisenya,
"Bin Idrus, you should study yeah."
Memang tambah lagilah macam nak makan je buku-buku yang dibaca bila asyik terngiang-ngiang di telinga kata-kata "PERANGSANG" tu.

Tak cukup dengan itu, lagi rasa macam nak buat sup buku bila buka buku teks Petrovicky yang bahasanya yang se-standard bahasa keluaran Gugel Teranselet. Baca sekali pasti pening, baca dua kali berpinar mata, baca berkali-kali terus tertidur. Dengan pathways yang berlambak, memang sangat mengancam tahap keorangan gua yang hampir mencapai tahap kebinatangan.

Itu tak masuk lagi benda merapik lain macam Genetics, Latin, Czech yang nampak sedap je kalau buku-bukunya dibuat bubur lambuk. Tapi gua taknakla cerita nanti orang kata gua ni poyo la pula sebab nampak macam exaggerated je budak study medic ni susah. Gua tak kisah lu nak kata apa pun, sebab lu tak rasa apa yang gua rasa. Perumpamaannya, hanya orang yang pernah kena sunat je tau macam mana rasa time kena bius tu.

Tapi takpela, dulu gua pernah belajar. Allah tak akan mengenakan suatu ujian melainkan mengikut kemampuan hamba-Nya. Gua yakin yang itu. Lagi satu, dalam surah Al-Insyirah, Allah ada kata setiap selepas satu kesusahan, akan ada kesenangan. Gua yakin itu juga.

Jadi, sekianlah rasanya bebelan dan rapikkan gua untuk kali ini. Untuk semua yang akan ada exam dalam masa terdekat, selamat berjaya gua ucapkan. Sempena exam ini juga gua nak minta maaf dari semua pihak sekiranya gua ada terkasar, terkutuk, tersepak, terbahan, tersakitkan hati dan sebagainya. Harapnya dimaafkanla semuanya.

*Beberapa gambar "makanan" yang gua ingin kongsikan buat semua, bon appetit!

Rezy Mozkem: Banyak gambar cross section otak

Petrovicky 1: Sodap dimasak kari

Petrovicky 2: Yang ni sodap dimasak lomak cili api

Bahan perisa: Basal ganglia circuit

Pengganti Ajinomoto: Schema of Spino-Cerebellar Pathway

Asam keping

Amiiinnn!


8 comments:

  1. nak kena paham bahasa czech ke? i mean, guna czech eh kalo nak study?

    apa2 pun all the best bro! :)

    ReplyDelete
  2. bro, selamat berjaya! ko bOLEH

    ReplyDelete
  3. @Aliya Najiha
    Kena belajar bahasa czech utk communication ja...huhu

    ReplyDelete
  4. @Arif
    Thanks bro, cuak dowh...dah la cns tak lepas lagi...kalau nak ambik credit test mmg terkacau la perancangan aku

    ReplyDelete
  5. omg...apsal buku kau nampak tua2 tu wan..nda pernah aku study neuro pakai buku tua2 tu...tapi besa lah tu...neuroanat kan...paling susah lah tu..sampai sekarang aku tebalik-balik mana satu cranial nerve ni.....mana lagi histo nya...pengsan...

    ReplyDelete
  6. spino cerebellar pathway!!! spot tu..penting.....pathway bejuta tu paling sanang....

    ReplyDelete
  7. @afif=shafie
    haha, ni profesor uni ni sendiri yg tulis buku...kena ikut dia punya style la sebab bila tgk buku lain esp. yg US-made tu term dia lain sikit.

    aku rasa cranial nerve tu la senang...haha, sudala sini oral exam....matai jo!!!!

    doakan aku ya :)

    ReplyDelete
  8. pehhh...neuroanat memang paling babi punya anat!

    ReplyDelete

Sebarang masalah?