Komrad

Dec 17, 2011

Lelaki "Gembira"....anda marah?

Salam Y'all.


Rasanya dah lebih 5 hari aku tak update blog aku ni kan? Emm, malas nak update sebab takde idea sangat. Duduk depan skrin taktau nak taip apa, last-last nganga takpun baca blog orang sambil komen mana-mana yang terasa nak komen.

Tapi yang pelik bila kat dalam bilik termenung aka toilet banyak pula idea keluar nak update blog. Haisshhh.

Okeyh, sebenarnya untuk kali ini aku memula terpikir patut ke tak patut aku nak menulis pasal satu benda hangat nih. Takut juga ada unsur mengaibkan ke, termaki ke, atau pun mengundang makian. Sebab apa aku kata aib, sebab dia tak sibuk sangat pun kat seluruh dunia pasal cerita dia kahwin sejenis tu. Betul ada gambar tapi tu bukan dia sendiri yang ambil dan mungkin kalau ada pun untuk koleksi sendiri. Dan yang sebarkan gambar tu pun bukan dia, kawan dia yang sebarkan kat Twitter memula. Pastu ada lagi blog "Perkahwinan Gembira" yang buat dia tambah feymes. Ditambah lagi dengan penyiaran berita pasal dia hilang kat surat khabar Malaysia.

Okeyh, aku stop di situ sebelum orang kata aku back up dia. Nanti tak pasal-pasal orang cop aku "gembira".

Mesti ramai yang dah tau kan pasal sorang lelaki Melayu Islam yang kawin dengan sorang lelaki Kaukasia entah agama Kristian kot. Siap pakai baju Melayu hitam lengkap bertengkolok dan bersamping songket. Malas nak sebut nama sebab boleh Google sendiri ataupun mungkin banyak blog lain yang cerita pasal tu. Tu tak cerita lagi pasal isu dia dengan keluarga dia, sponsor dia (dulu dia student bawah Scholarship kat sebuah universiti di Ireland)

Bila tengok FB lagila ramai orang asyik share benda nih. Pastu mula la segmen memaki, mencarut dan apa-apa lagi yang melibatkan vulgarity ditujukan kepada lelaki tuh. Dan paling lawak, di hujung makian siap ada tulis "dia ni tak ingat kat Allah ke?"

Bagi aku, sebagai manusia normal dan ditambah lagi Islam memang la aku marah juga bila tengok lelaki Melayu tuh. Yela, memang tak dapat terimala kalau kegiatan "gembira" ni. Pastu kesian lagi kat keluarga dia. Memang patut pun untuk orang marah.

Tapi bab mengutuk melampau sampai mencarut, memaki dengan perkataan SIAL, BABI, ANJING (saja aku highlight) memang satu benda yang aku tak berapa setuju. Sebab nampak sangat akhlak orang mencarut tu pun macam dah terkurang kan? Boleh membenci dosa yang dilakukan, tapi bukan orangnya yang dibenci.

Sepatutnya kalau rasa ada tanggungjawab, at least doa la semoga dia diberi hidayah untuk kembali ke pangkal jalan. Siapa tau kan, Allah tu Maha Penyayang, Maha Pengampun. Tup-tup nanti twist of fate la pula tetiba nanti orang yang mengutuk tu la pulak yang jadi sangat "gembira" kan, tak pun anak lelaki dia ke, cucu lelaki dia ke. Siapa tahu kan?

So lagi baik diam sekejap. Peringat diri sendiri, kaum keluarga dengan sesiapa saja yang kita kenal. Kan itu lebih baik. Dapat pahala lagi insyaAllah sebab sebarkan benda baik. Takla menambah dosa dengan mencarut macam tak ingat mulut tu nanti kat akhirat kena sealed.

Apa-apa pun kalau nasihat aku kat diri sendiri dan sesiapa yang terbaca entry nih, pikir la dulu sebelum buat sesuatu benda yang memang dah terang-terang tak elok. Kalau tak terpikir apa jadi esok, pikir la apa jadi bila kita mati nanti sebab memang kita semua akan mati nanti.

Kita bukan kucing, monyet dan haiwan-haiwan lain yang bila mati, terus mati la. Takde kisah sangat pun. Aku orang Islam, dia orang Islam dan ada sesetengah pembaca pun orang Islam. Macam mana bila kita nanti? Ada pikir tak? Pikir-pikir kan lah.

*Aku saja guna perkataan "gembira" bagi menggantikan perkataan GAY. Motif? Entah aku pun tak tau*

No comments:

Post a Comment

Sebarang masalah?