Komrad

Jul 12, 2012

Kemanusiaan Yang Hilang

Assalamualaikum --- Salam 1 Dunia

Hari ini macam biasa aku akan mulakan pagi dengan membaca berita secara online. Dan online news portal yang memang aku wajib baca first ialah The Star Online.

Satu berita yang kiranya menyayat hati aku pagi ini jadi kat Pulau Pinang. Seorang makcik bernama Tan Kim Chuan ni kena ragut dan rompak oleh seorang "hantu ragut". Akibat diragut secara mengejut, makcik ni jatuh dan kepalanya terhantuk ke atas jalan menyebabkan dia tidak sedarkan diri.

Nak dijadikan cerita, selepas terjatuh dan tidak sedarkan diri tu tiada sesiapa pun peduli kat makcik Tan ni walhal dalam tempoh beberapa minit tu, ada tujuh orang pejalan kaki berjalan melintasinya. Kemudian, selepas lebih kurang tujuh minit, baru la ada tiga orang yang baik hati tolong makcik Tan ni. Malangnya, beliau meninggal dunia di hospital lebih kurang sembilan jam kemudian akibat kecederaan teruk di kepala dan belakang tengkoraknya retak.


WTH! Dulu ada jadi benda ni kat China, seorang budak tu kena langgar tapi takde sorang pun nak tolong. Sekarang jadi kat Malaysia. Serius aku memang terpikir mana pergi nilai kemanusiaan masyarakat hari ni. Mungkin juga lah dorang ingat itu pengemis tapi common sense la pengemis mana tidur kat tengah-tengah jalan yang kenderaan lalu. Ini tidak lain tidak bukan konsep, "Kau, kau. Aku, aku"

Macam-macam la sekarang ni. Bila mana makin ramai orang tak peduli pasal orang lain. Semoga kita tak jadi orang yang macam ni. Takziah kepada keluarga mangsa.

Sumber: The Star Online

1 comment:

Sebarang masalah?