Komrad

Dec 2, 2012

Anak Mama

Assalamualaikum WBT

Salam 1 Dunia

"Wan, kau dah besar macam ni pun nak manja-manja lagi mak kau. Tak malu ke?"

"Wan, serius kau keluar dengan mak kau?"

Suatu ketika dulu, member aku pernah tanya benda yang macam di atas kat aku. Dan aku tak tau nak jawab macam mana lalu aku hanya bagi muka blur seperti orang pening tak dapat jawab exam kat member-member yang tanya soalan macam ni.

Satu yang jadi persoalan bagi aku ialah salah ke kita tunjuk yang kita sayang kat mak kita? Salah ke kita keluar shopping dengan mak kita? Salah ke kita duduk depan tv tengok drama melayu TV3? Salah ke?

Bagi aku, soal besar ke kecik ke semua kena tunjuk yang dia sayang kat mak dia. Maksud aku tunjuk kat mak yang dia memang nak mak dia gembira. After all, kita memang disuruh agama supaya menggembirakan ibu bapa kita, wajib! Macam sayang awek, boleh pula kau tunjuk yang kau sayang kat dia dengan bagi hadiah la, bawa keluar makan la. Takkan la dengan mak tak boleh pula tunjuk kita sayang dia kan.

Sumber: Carian Google
Okay, aku memang manja dengan mama. Walaupun dah besar macam ni, aku selalu juga kadang-kadang baring letak kepala atas riba dia walaupun berat kepala aku ni. Bagi aku, itu satu cara aku tunjukkan kat mama yang aku sayang dia selain ikut cakap dia, buat yang dia suruh. Lagi satu, bila cerita pasal masalah aku jenis yang akan cerita banyak dan mengadu dengan mama, walaupun masalah tu kecil. Sebagai contoh,


"Ma, tadi saya kena cakar kucing. Sakit", sambil buat suara sedih.

"Ma, duit habis la."

Dan macam-macam lagi.

Dari apa yang aku pernah baca dulu, lelaki biasanya akan cerita masalah dia dengan mak dia. Entah betul ke tak, tapi aku rasa point ini valid untuk aku. Bila banding dengan abah aku, biasanya aku hanya akan cerita pasal bola, politik, masalah kereta dan benda-benda yang tak melibatkan emosi dengan abah aku. Sebagai contoh,

"Abah, Liverpool kalah lagi. Hahahahahaa" sambil gelak kuat-kuat membahan abah aku, penyokong setia Liverpool.

"Abah, kereta tu masalah lagi la. Susah la macam ni."

****

Apa pun, mungkin setiap orang ada cara masing-masing nak tunjuk kasih sayang dekat ibu bapa kan. Yang penting tunjuk kita sayang kat ibu bapa, selagi dorang masih hidup. Jangan bila waktu masih hidup, kau buat nanar, buat perangai hantu menyusahkan ibu bapa. Bila dah meninggal, baru kau menyesal. Dan bagi yang sudah ketiadaan ibu bapa, tunjukkan kasih sayang kita dengan mendoakan kesejahteraan dan semoga dosa mereka diampunkan.

Sama-samala kita sayangi ibu kita terutamanya (dan bapa). Banyak wanita di dunia ni, hanya satu yang jadi ibu kita. Renung-renungkan dan selamat beramal.

No comments:

Post a Comment

Sebarang masalah?